2 x Hisham Zaman: The Boy in the Picture, Hedda

Hisham Zaman

Ons. 12. okt. kl 18.00 / Tors. 27. okt. kl 19.30 / Tors 03. nov. kl 19.30

Hisham Zaman (f. 1975) er en norsk-kurdisk filmregissør som kom til Norge som tenåring. Han er utdannet ved Den norske filmskolen på Lillehammer, og fikk sitt store gjennombrudd på Kortfilmfestivalen i Grimstad i 2005 der han med kortfilmen Bawke vant fem priser, inkludert hovedprisen Gullstolen og europeiske Prix UIP. Bawke vant også Amanda for beste kortfilm samme år, samt priser ved prestisjetunge kortfilmfestivaler som Clermont-Ferrand, Aspen, San Sebastián, Toronto og Palm Springs.

Zaman har også regissert novellefilmen Vinterland (2007) og spillefilmene Før snøen faller (2013) og Brev til kongen (2014) som alle høstet gode kritikker. Som en følge av det ble Zaman plukket ut av Norsk Filminstitutt til å delta i deres Nye veier-prosjekt, som gir støtte til unge, talentfulle regissører. Det første synlige resultatet av prosjektet er filmene vi nå presenterer eksklusivt på Cinemateket, kortfilmen The Boy in the Picture og novellefilmen Hedda.

Tematisk og innholdsmessig er novellefilmen Hedda og kortfilmen The Boy in the Picture annerledes enn regissør Hisham Zamans tidligere filmer. De har heller ikke den samme tilknytningen til hans egen bakgrunn og flyktningehistorie som man kan finne i hans tidligere produksjoner. De byr likevel på noe personlig, og presenterer en ny side ved Zaman som filmskaper. Likevel er de forskjellige. Der Hedda er et eksistensiell drama, er The Boy in the Picture en poetisk film om en reise i et lite barns sinnstilstand.

I begge filmene er det barn som står i sentrum, og blir uskyldige offer for de voksnes ambivalente valg. Hedda begynner med at en mann henter datteren sin på skolen. Han tar henne med til familiens avsidesliggende hytte, for å fortelle henne noe som vil endre deres forhold for alltid. I The Boy in the Picture møter vi en liten gutt som sammen med sin mor tar toget inn til storbyen. Gutten vet ikke hvorfor de skal til byen, men når reisen ender går han inn i en ny verden hvor han ikke hører hjemme. Hele filmen fortelles uten dialog, og fra guttens perspektiv – vi opplever turen slik den fortoner seg for ham; verden er en åpen plass full av inntrykk.

Med en samlet lengde på 54 minutter er det en utfordring å få overtalt norske kommersielle kinoer til å sette opp filmene på vanlig måte. Derfor har Cinemateket tatt ansvar for at filmene får møte publikum slik Zaman har ønsket – på stort lerret i en mørk kinosal.