Til siste åndedrag

Til siste åndedrag

Ons. 05. okt. kl 19.00

A Bout de souffle Frankrike 1960 Regi Jean-Luc Godard Manus Jean-Luc Godard, etter en historie
av François Truffaut Foto Raoul Coutard Med Jean Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger,
Jean Pierre Melville 90 min 
35mm Fransk tale, norsk tekst Utleie Nasjonalbiblioteket

Med et meget lavt budsjett, med en holdning som sa at alt var tillatt definerte Jean-Luc Godards debutfilm Til siste åndedrag ”La Nouvelle vague” – den nye bølgen. Til siste åndedrag ble en sensajon i Frankrike, og ble til alles overraskelse også en kassasuksess. Godard fikk raskt status som Gud blant cineaster og andre filmfreaks, og størrelser som filosofen Jean-Paul Sartre, utvilsomt tiltrukket av filmens eksistensielle undertoner, og poeten og filmkunstneren Jean Cocteau hyllet filmen som et mesterverk. 

Til siste åndedrag kom på en tid da folk var lei av konvensjonene filmer verden over var fulle av. Og Godard våget å bryte reglene. Han benyttet seg av et håndholdt og hele tiden bevegelig kamera for å understreke den kaotiske atmosfæren, og han gjorde en utstrakt bruk av jump-cuts som et stilistisk virkemiddel. Selv om dette er fortellermessige grep vi i dag er bedre vant med fra en hel rekke filmer – og ikke minst musikkvideoer – skal vi huske at de alle har en gjeld å betale til Godard, som med Til siste åndedrag begynte å nedbetale sin egen gjeld til den mest hardkokte amerikanske B-filmen, med sin kjærlighetsfulle hommage til den ulmende skjødesløsheten hos menn som Samuel Fuller, Howard Hawks og Humphrey Bogart.