Blade Runner (Forfilm: Boy and Bicycle)

Blade Runner

Ons. 22. mars kl 18.00

Blade Runner USA 1982 Regi Ridley Scott Manus Hamton Fancher, David People basert på romanen «Do androids dream of electirc sheep» av Philip K. Dick Foto Jordan Cronenweth, Laurence Pauli Musikk Vangelis Med Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Edward Olmos, Daryl Hannah 113 min 35mm Engelsk tale, norsk tekst Utleie NFI Aldersgrense 15 år

Ridley Scotts klassiske Blade Runner er historien om menneskelignende androider (roboter) som gjør opprør mot sine herrer for å søke sitt innerste selv. Filmen utspiller seg i en fremtidsverden et stykke inn i det 21.århundre. Teknisk framgang har gjort det mulig å fremstille roboter som på det nærmeste er perfekte kopier av mennesker. Robotene brukes som slavearbeidere og krigsmaskiner på fjerntliggende planeter. De er bygget slik at de automatisk ødelegges når de har fullført en viss tjenestetid, men langt der ute mellom stjernene har robotene begynt å utvikle en egen bevissthet og ønsker nå mer enn noe annet et selvstendig liv.

Blade Runner har ytre sett stiltrekk fra 40- og 50-tallets film noir. Dektektiven Rick Deckard låner personlighet fra gamle helter som Sam Spade og Philip Marlowe. Og som i film noir er dette en moralsk fabel om et storbysamfunn i oppløsning. Denne gang handler det imidlertid om maskiner som har et varmere hjerte enn menneskene. Rundt denne fortellingen skaper regissøren Ridley Scott en storslått kulisseverden. Med kraftfulle bilder levendegjør han for oss et mulig fremtidsmareritt. Blade Runner er blant de beste science fiction-filmene fra 80-tallet, ja kanskje sågar gjennom tidene.

Red

Det er Director’s Cut-versjonen fra 1992 som vises.


Boy and Bicycle

Boy and Bicycle Storbritannia 1965 Regi, manus og foto Ridley Scott Musik John Barry, John Baker Med Tony Scott 27 min 16mm Engelsk tale, utekstet Utlån BFI Aldersgrense 15 år

En tenåringsgutt, spilt av Ridley Scotts lillebror, Tony, skulker skolen og sykler rundt i en liten britisk havneby. Han røyker, kjøper snop, rusler på stranden og må søke tilflukt fra regnet i et lite skur som muligens er forlatt. Hele tiden hører vi hans indre monolog med tanker om livet, døden og familien. Overalt er det skittent, rotete og kaotisk. All mennesklig interaksjon skjer utenfor bildet. Fornøyelsesparken er stengt og voktet av en illsint hund. Senere finner vi en død og råtnende hund på stranden.

Filmen er nydelig skutt på 16mm og det som kunne vært en hyggelig liten søvning småby får et til tider uhyggelig og makabert uttrykk gjennom Scotts kameralinse. Det er mye her man kjenner igjen fra senere filmer som Alien og Blade Runner, den slitne, grå og kalde industrien som tar over for det naturlige. Det er rett og slett en styggvakker film som viser at Ridley Scott alltid har hatt et utrolig talent for det visuelt spektakulære.

red