Våren 2017: Kims lek: Hiorthøy lager langfilm

Kim HiorthøyKim Hiorthøy er en av Norges mest aktive og mangfoldige kunstnere, kjent for sine platecover og bokomslag, sin plakatkunst og sitt arbeid med andre visuelle uttrykk, som scenekunster og musiker, og hele tiden som filmarbeider og filmskaper. Det skjer alltid noe nytt i Kims verden, noe uventet og uforutsigbart, eller det regelmessige og forventede, som at han fortsatt, år ut og år inn, seks ganger i året, laget omslagsmotivet til programkatalogen til Cinemateket i Oslo.

Her i Trondheim har filmmiljøet en spesiell plass i sitt hjerte for Kim Hiorthøy. Tidlig på 90-tallet, fortsatt som tenåring, kom han inn i filmklubbmiljøet, der han knyttet kontakt med blant andre Yngve Sæther og Erlend Loe, som har vært nære samarbeidspartnere i alle år siden. Her i byen var det også mang en studenthybel som fikk en visuell boost av å la en filmklubbplakat laget av Hiorthøy pryde veggen, og det er derfor en glede å kunne gi ut denne sesongens program med en ekte Hiorthøy på framsida.

Etter studier ved Kunstakademiet i Trondheim gikk turen videre til filmskole i New York, og derfra til jobb i U-redaksjonen i NRK. Dette vitale miljøet var et viktig springbrett for mange i norsk film, og et eksempel på hva Kim Hiorthøy syslet med som statsansatt kan vi se i kortfilmen Kim Makes Sense of It, som vi viser på Cinemateket 1. februar. Han skapte seg også en karriere som filmfotograf, og oppgavene med Utukt av Dag Johan Haugerud og Kroppen min av Margreth Olin peker fram mot hans arbeid på disse regissørenes spillefilmer Engelen (Olin 2009) og Som du ser meg (Haugerud 2013). I årene mellom 1997 og 2002 regisserte Hiorthøy også fem musikkvideoer for Motorpsycho, et band han startet å samarbeide med allerede i 1994 som omslagsdesigner. Sammen med svenskene Gunilla Heilborn og Mårten Nilsson lagde han så den lekne og innfallsrike filmen Hur man gör (2007), som er med på å danne et interessant bakteppe for spillefilmdebuten The Rules for Everything.

The Rules for EverythingFor det skulle altså bli en langfilm til slutt, og når The Rules of Everything slippes løs på et intetanende norsk kinopublikum er det grunn til å advare: Dette er ikke Kongens nei eller Børning, dette er ikke «norsk film», hva nå enn det måtte være. Dette er Hiorthøy. I 2012 begynte arbeidet med prosjektet, som har den gamle kameraten Yngve Sæther som produsent og som er utviklet gjennom Nye veier-ordningen hos Norsk Filminstitutt. Endelig er filmen ferdig og klar for visning, som sesongåpning hos Cinemateket Trondheim og Trondheim Filmklubb. Intet er mer passende. Gratulerer, Kim!

Tekst: Svein Inge Sæther

Fotnote: The Rules of Everything likner lite på annen film man vanligvis ser, ei heller på de svært ulike filmene Sovende soldater (Apichatpong Weerasethakul 2015), Birth (Jonathan Glazer 2004) og Playtime (Jacques Tati 1967), men Kim Hiorthøy har likevel anbefalt disse filmene for oss. Eller rettere sagt for kollega Yngve Sæther, i en rørende e-postutveksling mellom de to. Vi viser filmene, og takker for samarbeidet.

Leave a Comment