Andrea Bræin Hovig – norsk films nye leading lady



Med vår eksklusive premiere på Dag Johan Haugeruds helt nye film Lyset fra sjokoladefabrikken i spissen setter vi fokus på skuespiller Andrea Bræin Hovig på Cinemateket i februar. Vi får se henne i tre filmer som hver og en viser oss hvilken dyktig og original utøver hun er, i vidt forskjellige hovedroller som hun gjør til sine helt egne.

Andrea Bræin Hovig ble født i 1973 og har lenge vært aktiv og etablert i norsk film, tv- og teaterbransje. Ikke som kjendis eller “filmstjerne”, men gjerne som en birolleinnehaver (i hvert fall på lerret og skjerm) som stikker seg ut og som har noe man fester seg ved. Hun gikk ut fra Statens teaterhøgskole i 1998, og hun begynte straks å jobbe på Det norske teateret der hun blant annet hadde hovedrolle i Romeo og Julie. Hennes første filmrolle kom i kortfilmen Hovmod av Ørjan Karlsen fra 2000, som var en del av antologien De 7 dødssyndene og der Dag Johan Haugerud hadde regi på en av de andre filmene. Han er en regissør Bræin Hovig har samarbeidet i stadig større grad med i karrierens løp.

Det er en allsidig skuespiller vi har med å gjøre, som har spilt komedie og musikal på Oslo Nye Teater, Edderkoppen og Folketeateret, og som nå er fast ansatt på Nationaltheatret der hun blant annet har hatt en rekke Ibsen-roller. Samme år som hun startet der, i 2002, debuterte hun i norsk spillefilm i Trygve Allister Diesens Tyven, tyven, men det skulle gå ti år før hun virkelig etablerte seg i norsk film for alvor. Det var med Som du ser meg (Dag Johan Haugerud 2012) at det filminteresserte Norge virkelig fikk øynene opp for Bræin Hovig i en rolle som ga henne Kanonprisen for beste birolle og en Amanda-nominasjon for beste kvinnelige birolle. Hun spiller forlagsredaktør Anne Hagen, en velmenende men karaktérsvak og litt smiskende figur som Bræin Hovig gir så mye snert og styrke at hun stikker seg ut i selskap med en hel rekke eksepsjonelle skuespillerkolleger – særlig hovedrolleinnehaverne Ragnhild Hilt, Henriette Steenstrup og Laila Goody, men også Trine Wiggen, Anne Marit Jacobsen og Ane Dahl Torp, for å nevne noen av birollene. Fra Som du ser meg og framover har Bræin Hovig nå spilt i ti filmer, lange og korte, I tillegg til at hun har gjort en rekke tv-serieroller, stemmer i animasjonsfilm og voiceover i dokumentarer (for eksempel NRKs Gerhardsen-dokumentar Einar – hele historien fra 2019).

Bræin Hovigs neste film ble den veldig særegne Haugerud-filmen Det er meg du vil ha (2014). Den utspiller seg nesten utelukkende i én eneste lang tagning, med Andrea sittende foran kamera i et halvnært utsnitt mens hun – i rollen som ungdomsskolelæreren Henriette – forteller om sitt forhold til en 15 år gammel skoleelev. Det er meg du vil ha setter i gang noen mønstre og legger ut noen tråder i Hovigs filmkarriere her, først og fremst som det første eksemplet på at hun ikke skyr unna å spille kontroversielle og ubehagelige roller. Interessant nok skulle hennes første hovedrolle i en konvensjonell spillefilm – som Det er meg du vil ha ikke helt kan sies å være – bli å spille en annen lærer som innleder et forhold til en tenåringselev, nemlig i En affære (Henrik Martin Dahlsbakken 2018). Enda mer nylig har hun spilt en manipulerende menighetsleder I Disco (Jorunn Myklebust Syversen 2019), en rolle som hun selv har uttalt ble mer ubehagelig å gå inn i enn hun hadde trodd. Kontroversielle – på sine egne måter – har rollene hennes i Barn (Dag Johan Haugerud 2019) og Håp (Maria Sødahl 2019) forsåvidt også vært, den første fordi moren til skolejenta som har forårsaket en annen elevs død opptrer overraskende kaldt og følelsesløst overfor sitt eget barn, mens hun i den andre rollen må framstille en troverdig versjon av regissøren selv, i en situasjon der hun har fått en kreftdiagnose som mest sannsynlig vil ta livet av henne.

Lyset fra sjokoladefabrikken

På et mindre vektig og tematisk tungtveiende plan ser vi i tillegg at Andrea Bræin Hovig nå for andre gang følger opp en markant birolle i en av Dag Johan Haugeruds “vanlige” filmer med en hovedrolle kort tid etter i et mer eksperimenterende verk av samme regissør. Slik var det med Som du ser meg og Det er meg du vil ha, og sist høst og denne vinteren kommer altså Barn og Lyset fra sjokoladefabrikken nærmest back to back. Det er et tydelig tegn på at regissøren og skuespilleren liker å jobbe sammen, og filmene er synlige bevis på den tilliten og det kunstneriske ambisjonsnivået som eksisterer mellom dem. Som i Det er meg du vil ha er det hun som er selve ansiktet i Lyset fra sjokoladefabrikken, samtidig som hun igjen målbærer, forsvarer og står i skuddlinjen for de store moralske spørsmålene filmene stiller. Og når det gjelder å måle en skuespillers screen time så gikk Bræin Hovig rett på 100% i Det er meg du vil ha (les: hun er på lerretet hele tiden), og det er et eksepsjonelt høyt antall minutter med eksponering foran kamera både i En affære, Lyset fra sjokoladefabrikken og Håp. Nå er tid i bildet naturligvis intet direkte faktisk bevis for en god skuespillerprestasjon, men det sier mye om Bræin Hovig som kunstner at så ulike regissører som Dahlsbakken, Haugerud og Sødahl legger så mye ansvar på henne. Og Håp er selve juvelen i Andrea sin krone så langt, uten mye tvil. Å si at en gitt film/rolle er en skuespillers ‘tour de force’ er forsåvidt en klisjé, men man kommer ikke utenom den her.

Anja i Håp er en rolle som krever at skuespilleren tar fram hele følelsesregisteret på en måte som veldig sjelden (aldri?) er sett i norsk film. Hun MÅ være livredd, aggressiv, sint og fortvilet samtidig som hun greier å bli stående oppreist og å se behovene og vanskene til resten av familien, til barna og sin egen aldrende far. Bræin Hovigs register består forsåvidt på langt nær bare av følelser, det er mengder av teknikk og intellekt også, I det hun selv kaller sin verktøykasse. Til VG sa hun bl.a.: “- En ting er hva Maria opplevde, men det kan også oppleves annerledes. Jeg ville samle mest mulig informasjon til verktøykassen min som gjorde at jeg ble minst mulig avhengig av Maria som faktakilde. Det var rett og slett fordi jeg ville tilby flere reaksjoner enn bare hennes. Jeg ville selv være med på å bestemme hva filmens Anja skulle føle.” Samme avis kaller Håp en utmerket, troverdig film, mens tabloidkollega Dagbladet tar fram ord som klok, direkte og rørende. Begge, og kritikerkorpset i samlet stand, trekker naturligvis fram Andrea Bræin Hovig som filmens sterkeste kort, og vi sier oss skjønt enige. Derfor kan du nå også se Håp på Cinemateket sammen med to av de omtalte Dag Johan Haugerud-filmene – Det er meg du vil ha og Lyset fra sjokoladefabrikken – i vår hyllestserie til Norges nye stjerneskuespiller.

[table]Visningstider:, ,
Torsdag 06.02 kl 18.00, Lyset fra sjokoladefabrikken, Billettsalg
Fredag 07.02 kl 18.00, Lyset fra sjokoladefabrikken, Billettsalg
Søndag 09.02 kl 17.00, Lyset fra sjokoladefabrikken, Billettsalg
Søndag 09.02 kl 18.30, Det er meg du vil ha, Billettsalg
Søndag 09.02 kl 20.00, Håp, Billettsalg
Onsdag 12.02 kl 20.00, Håp, Billettsalg
Torsdag 13.02 kl 18.00, Lyset fra sjokoladefabrikken, Billettsalg
Fredag 14.02 kl 18.00, Det er meg du vil ha, Billettsalg
Søndag 16.02 kl 17.30, Lyset fra sjokoladefabrikken, Billettsalg[/table]

Categories: